مزن اوبيگان، اين منزل بو فرانسوي، از سال 1775 بيش از چهار قرن ميباشد كه در رايحه سازي سوابق دارااست و شاهزادگان اروپايي همواره از شيفتگان آثارش بودند. ماري آنتوانت گذشته از آنكه بزير گيوتين برود سه شيشه رايحه اوبيگان در جيبش داشت تا به وي شهامت تحمل آن لحظه را بدهد. البته نقل ديگري از اين ماجرا افسانه اي چنين ميباشد كه ماري آنتوانت بخاطر داشتن چنين عطري زماني در روش بازرسي ميشد، شناسايي شد و به ذيل گيوتين رفت. دفاتر حسابداري كمپاني نشان مي دهد كه دو ملكه هر دو در يك روز سال نو ميلادي از اين مزن ديرين و باپرستيژ در شماره 19 خيابان سنت اونوره پاريس خريد كرده اند. از ساير هواداران مزن ميتوان نويسندهء داراي شهرت گي دوموپاسان Guy de Maupassant، تولستوي Tolstoy، و رتزچايلد rothschild را نيز كه نامشان در دفترها فروش مزن بثبت رسيده ميباشد، اسم موفقيت. عطرهاي نيش با فروش محدود و براي مشتريان و بازار خاصي ايجاد مي شوند، براين اساس انگيزه عطرسازان نيش فروش هر چه بيش تر وجود ندارد. هنر و خلاقيت در مرحله نخستين اهميت قرار داراهستند، و زيرا ديگر هنرها، قابليت و امكان آن موجود است كه عطري بعنوان رايحه نيش مقبول واقع نشود.
برندهاي طراحان داراي اسم و رسم، براي اينكه بتوانند سهمي از بازار نيش را به خويش اختصاص دهند، عطرهايي بصورت محرمانه و به تعداد محدود عرضه ميكنند و اين عطرها را مخصوص بفرد يا اين كه سري يا اين كه عرضه محدود مينامند. فرق اين قبيل عطرها با عطرهاي نيش اين ميباشد كه بصورت عمده و در همگي جاي جهان در فروشگاهها عرضه ميشوند.
در سال 1881 پل پاركر مالكيت بخشي از اين موسسه را بعهده گرفت و هم وي بود كه اختراع كننده محرمانه عطرهاي بسيار داراي اسم و رسم فوژر رويال است كه اولين سيرتكامل بو امروزي بشمار ميرود. پل پاركر اولين كسي بود كه از مواد تصنعي و مصنوعي و صنعتي در ايجاد اسانس ها استفاده نمود. فوژر رويال طبق ورژن اصل آن بسيار بي نياز و ادب بخش ميباشد، با نت هاي ميوهء ترنج و اسطوخودوس و نت پايهء مشك و وانيل، كه مردان طرفداران دائمي آن ميباشند. اولي بو مايه ء گُلي اوبيگان براي خانم ها در سال 1912 بنام كلكو فلور به بازار عرضه شد. فعاليت معروف ديگر مزن با اسم رافينه در 1982 تركيبي از بيش تر از 200 نت شرقي و گلي با شيشه اي مجلل بسيار گزينه دقت قرار گرفت.في مابين عطرهاي شخصي گونه هاي مختلفي موجود است كه عبارتند از 1. بو عادي 2. عطر فاخر يا Fine Fragrance 3. نيچه Niche 4. عطر سري، منحصر يا با عرضه محدوديك شيشه عطر به قيمت 215 هزار دلار آمريكا، گرانقيمت ترين رايحه عالم لقب گرفت. مدلي از بو امپريال مجستي (Imperial Majesty) كه در يك ظرف بلوري 500 ميلي ليتري از كريستال باكارا قراردارد و با يك الماس پنج قيراطي در يك حلقه طلاي 18 قيراطي تزئين شده است، در تعداد محدودي ارائه شد. اين بو كه به وسيله شركت انگليسي Clive Christian ايجاد شده است، به وسيله ركوردهاي جهاني گينس ثبت گرديدقابليت الرژي به اسانس هاي طبيعي كمتر از مواد تصنعي مي باشد كه در بو ها بكار ميرود .•مواد اوليه صنعتي مي توانند رايحه هايي را بوجود آورد كه در طبيعت پيدا نميشوند، براي مثال كالن calone رايحهء فلزي دريايي تازه را به ما القا مينمايد. •زنان شم بويايي دقيقتر و ظريفتري در مقايسه با مردان دارند. • حس بويايي شما ممكن است بر اثر رژيم غذايي، سبك زندگي و داروهايي كه استعمال ميكنيد، تغييرو تحول كند. • عطرها در افراد بلوند يا كساني كه موهاي قهوهاي يا موهاي قرمز داراهستند، به طور متفاوتي استشمام مي شوند. • احساس بويايي ما بعد از ظهرها بسوي شب كاركشتهتر ميشود. • هر چه سنمان ارتقا مييابد، قدرت بويايي ما كاهش مييابد. • بوي عطرها در محيط گرم بيشترمتصاعد ميشوند و در حالتي كه بر روي نبض ها مانند شقيقه ها يا پشت گوش استفاده شود، زودتر و واضحتر به مشام ميرسد. • پوستهاي چرب، عطرها را بهتر از پوست خشك نگه ميدارند. • بوي عطرها پس از اولين به كار گيري و باز شدن در ظرفشان، به مرور عصر كاهش مييابد. • ارتقاء ارتفاع محل زندگي از سطح دريا موجب كاهش ماندگاري و ترازو پراكنده شدن عطرها ميشودآبي سير يا آبيرنگ سلطنتي آرم آرامش و تمول و رنگ شب مي باشد. رايحه اين عطرها خنك و در اكثر مواقع تند و گاهي تلخ و ترش ميباشند. اين عطرها با گيرايي مرموزي كه دارا هستند حس عميق و متانت بخشي را تداعي مي كند.
- چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹ | ۰۸:۴۴
- ۹۰ بازديد
- ۰ نظر